Ziekte, blessures of ongevallen komen vaak onverwacht. Het kan dan gebeuren dat u in de spreekkamer van een onbekende huisarts op de Huisartsenpost Amstelland of bij een onbekende apotheek terecht komt. Om u zo goed mogelijk te kunnen behandelen, kan het van belang zijn dat de zorgverlener uw belangrijkste medische gegevens kan inzien.
Regionale uitwisseling
In de regio Amstelland bestaat al langere tijd een uitwisseling van medische gegevens tussen huisartsen en huisartsenpost enerzijds en apotheken en dienstdoende apotheek anderzijds. Deze regeling is tot stand gekomen op grond van het feit dat er sprake is van een waarneemsituatie. De meeste patienten vinden dit heel vanzelfsprekend.
Volgens de nieuwe wetgeving is uitwisseling van gegevens echter alleen nog maar toegestaan als patienten uitdrukkelijk toestemming geven aan hun huisarts en/of apotheek voor het beschikbaar stellen van medische informatie aan andere zorgverleners.
Goed beveiligd
De informatie/uitwisseling gaat over een goed beveiligd netwerk, waarbij alleen huisartsen en apotheken uw medische gegevens kunnen inzien. In de toekomst is er mogelijk ook inzage mogelijk op de Spoedeisende Hulp in het ziekenhuis. De uitwisseling blijft echter beperkt tot de regio Amstelland. Het is dus géén landelijke uitwisseling. De waarnemend zorgverlener ziet uitsluitend de gegevens die nodig zijn voor de behandeling. Dit wil zeggen dat uw episodelijst (= lijst waarop de belangrijkste ziektes die u heeft/ heeft gehad staan) en uw medicijnoverzicht ingezien kunnen worden. Daarnaast kunnen de laatste 5 consulten worden bekeken en eventuele actuele overdrachtsgegevens. Het is dus niet zo dat een waarnemend zorgverlener uw hele dossier kan bekijken. Zelfs is het zo dat wij in bijzondere situaties op uw verzoek bepaalde gegevens (die u bijvoorbeeld als te persoonlijk ervaart) kunnen afschermen zodat deze niet zichtbaar zijn voor de waarnemer.
Toestemming
Als u toestemming geeft wordt dat vastgelegd bij uw huisarts en apotheek. De gegevens zijn dan beschikbaar voor andere zorgverleners. U kunt de toestemming altijd weer intrekken.
Als u geen toestemming geeft, kunnen andere artsen en apothekers uw gegevens niet inzien, ook niet in noodsituaties. Ook wanneer u geen toestemming geeft ontvangen wij graag het ingevulde formulier.
U kunt op 2 manieren uw keuze vastleggen:
1. Door op de praktijk of huisartsenpost het toestemmingsformulier te vragen aan de assistente en dit in te vullen en ondertekenen, of u kunt hier het formulier afdrukken en invullen.
2. Door naar de website www.volgjezorg.nl te gaan. U kunt uw gegevens versturen met DigiD.
https://toestemming.volgjezorg.nl/nl/registratie/toestemming-regelen/AGB-CODE01009436
Voor meer informatie zijn er brochures op de praktijk aanwezig en kunt u kijken op de website www.volgjezorg.nl. Ook kunt u hier de brochure downloaden.